Welkom in de rijwielstalling

Werkleerbedrijf KonnecteD (voorheen Sallcon) staat voor duurzaam ondernemen met hoofd en hart. Centraal staat voor KonnecteD de ontwikkeling van iedere medewerker, met als doel een plek op de reguliere arbeidsmarkt. Hun medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn op verschillende terreinen actief, zo ook in de rijwielstalling van Deventer.

De 8 KonnecteD medewerkers zijn vertrouwde gezichten bij deze rijwielstalling. Een betrokken team, dat graag de bezoekers een welkom en veilig gevoel wil geven, ook in de avond en in stille uurtjes. Maar hoe toon je jouw behulpzaamheid op een vriendelijke wijze? Wat zeg je wel en wat liever niet? Kortom: hoe maak je deze medewerkers bewust van hun rol?

Voor deze en andere gastvrijheidsvragen, ben je bij UL-Team aan het juiste adres. Of het nu gaat om een bedrijfsrestaurant, de schoonmaak of een rijwielstalling, dat maakt voor het thema ‘gastvrij werken’ niet uit. De trainer gaat tijdens deze training samen met de deelnemers invulling geven aan het begrip ‘gastvrij werken’ in de eigen werkomgeving en wat dit kan betekenen voor hun gasten. Medewerkers leren kijken naar hun eigen gedrag, het gedrag van de ander, de persoonlijke presentatie en de werkplek. Daarbij wordt er geleerd om op positieve wijze, kritisch te reageren op hun eigen werkomgeving en ook naar elkaar.

Dit proces werkt goed met alle deelnemers, ook met diegenen die meer moeite hebben met verandering. Voor de medewerkers van KonnecteD is de training heel praktisch gehouden, met veel voorbeelden en uiteraard volop oefenen op de werkplek. Theorie leren deelnemers in een vergaderruimte, maar het gaat om het toepassen in de praktijk op de werkplek.

Verandering als gevolg van corona maatregelen

Door de komst van corona is de training aangepast, zodat alles past binnen de kaders van de nieuwe regelgeving. De veranderingen als gevolg van deze coronamaatregelen, zoals de 1,5 meter afstand, verplichte looproutes en hygiëne eisen zijn meegenomen in de training.

De impact van de coronamaatregelen maakt de noodzaak van gastvrij werken alleen maar groter. De medewerkers van KonnecteD wilden dan ook graag leren hoe ze het beste hun gasten kunnen benaderen in deze nieuwe situatie.

Tijdens de training leerden de medewerkers op welke wijze ze hun gasten een welkom gevoel kunnen geven: er netjes uitzien, groeten, vriendelijk kijken, een praatje maken en hulp aanbieden. Ook leerden ze kritisch kijken naar hun eigen werkomgeving en naar elkaars gedrag.

Complimenten geven is nu, naast 1,5 meter afstand en vriendelijk gedrag, het nieuwe normaal. Vanaf nu wacht je een warm onthaal in de rijwielstalling van Deventer!