Persoonlijke groei of salaris?

De huidige en toekomstige markt vraagt om flexibiliteit. Van medewerkers, van leveranciers en dus ook van opleidingsbureaus. Door de krapte op de arbeidsmarkt is het nog belangrijker om medewerkers aan je te binden vindt UL-Team. Veel onderzoeken geven aan dat salaris niet de belangrijkste drijfveer is om bij een bedrijf te blijven. Aandacht, respect, erkenning en persoonlijke groei zijn tegenwoordig de sleutelwoorden. En dat geldt op alle niveaus.

Belinda Dekkers, directeur van UL-Team: “Ik kijk maar naar mijzelf, ik vind het ook fijn als ik zo nu en dan hoor dat ik het goed doe. Het is fijn dat je kunt groeien in je ontwikkeling. Wie zich betrokken en erkend voelt, is vele malen effectiever en productiever.”

Iedere dag iets nieuws leren

“Persoonlijke groei kun je op verschillende manieren bereiken’’, vervolgt Belinda Dekkers. ‘’Zelf heb ik als doel dat ik elke dag iets nieuws wil leren. Lukt dat? Niet altijd, maar toch wel vaak. Want iets nieuws kan ook zijn een nieuw recept uitproberen en blij zijn dat het is gelukt. Of een paar nieuwe woorden leren in een buitenlandse taal. Maar ik leer ook van collega’s, bijvoorbeeld net dat kleine handigheidje met Excel, en van onze trainers door het delen van ervaringen.  Daarnaast leer ik uiteraard van onze opdrachtgevers door met hen mee te kijken naar een situatie op de werkplek.’’

Groeien is volgens Belinda Dekkers niet altijd makkelijk. ‘’Absoluut niet, vaak word je met jezelf geconfronteerd. En zelfreflectie blijft lastig. Kijk goed in de spiegel en probeer het eens iets anders te doen. Dit doen wij ook met onze trainingen en opleidingen. Nieuwe dingen leren.’’

Binding met medewerkers

Het is volgens UL-Team jammer dat het verplicht volgen van standaard-opleidingen, zoals vastgesteld in CAO voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche, vaak de enige motivatie is om medewerkers op te leiden. Een gemiste kans. Als dit bij opdrachtgevers wordt benoemd, geven ze vaak aan niet te willen investeren in medewerkers die straks werkzaam kunnen zijn voor zijn concurrent.

Dekkers: “Gezien de contractwisselingsparagraaf in de CAO begrijpen wij goed waar dit gevoel vandaan komt. Maar als UL-Team zijn wij optimistisch en idealistisch. Wij zien in de praktijk dat hoe eerder je begint met opleiden, hoe meer profijt je medewerkers en de werkgever er van hebben. Kwaliteit in het werk en binding met de medewerkers vanaf de start is belangrijk.  Als iedereen dat gaat doen, krijg je ook als (nieuwe)werkgever goed opgeleide medewerkers in dienst. Hoe fijn is het, als je je kunt gaan richten op continuïteit van je bedrijf en je opdrachten?”

Flexibiliteit en brede inzetbaarheid

De 24-uurs economie en de veranderende vraag en eisen van opdrachtgevers vragen om het flexibel en breed inzetten van medewerkers. Deze verandering wordt ook bij UL-Team doorgevoerd. Het is zichtbaar in de verbreding van het opleidingspakket, het modulair opleiden en de online leeromgevingen. Belinda Dekkers: “Leren op het moment dat het de deelnemer past, alleen dat leren wat voor jou een toegevoegde waarde heeft én breder opgeleid worden waardoor verbreding in het takenpakket en functie mogelijk is. Op deze wijze willen wij het opleiden voor een ieder nog toegankelijker maken.”

Verbreding opleidingspakket

Naast een brede selectie opleidingen voor de schoonmaakmedewerker, voorlieden, objectleiding en rayonleiders biedt UL-Team een scala aan trainingen, bestemd voor medewerkers en leidinggevenden binnen de catering, groenvoorziening, beveiliging en facilitymanagement. Daarnaast biedt UL-Team diverse trainingen op het gebied van persoonlijke effectiviteit voor stafmedewerkers.

“Je kunt hierbij denken aan diverse communicatietrainingen, leidinggevende trainingen, specifieke trainingen en opleidingen zoals facilitair medewerker en handyman/huismeester. Maar ook onze speciale opleiding voor telefonist(es)/receptionist(es) en gastvrouw/-heer zorgen voor een bredere inzetbaarheid”, vertelt Dekkers.

Online leren

De online modules op het gebied van schoonmaak en gastvrijheid zijn geschikt voor de medewerkers op de werkvloer, hun leidinggevenden en nieuwe medewerkers in de branche. ‘’Onze online basisopleiding schoonmaak wordt bijvoorbeeld gebruikt bij screening voor nieuwe medewerkers om een goed beeld te krijgen van de functie. De online training wordt tevens ingezet als introductietraining of als opfristraining. Om te kunnen zien wat  iemand nog weet en wat heeft hij/zij nog nodig heeft aan kennis,’’ aldus Dekkers.

De online gastvrijheidstraining van UL-Team is een korte training met diverse aansprekende video’s die een ieder op elk moment kan bekijken. “Als werkgever heb je niet te maken met reistijd, vervanging en het organiseren van een locatie. Wanneer je de verletkosten bij de kosten voor de online module optelt, ben je voor de gastvrijheidstraining maar een fractie kwijt ten opzichte van een klassikale training van 2 à 3 dagdelen’’, benoemt Belinda Dekkers een belangrijk voordeel.

Facilitair breed opleiden

Binnenkort wordt gestart met de opleiding facilitair medewerker, zowel als basis als voor de zorgsector. Ook start de opleiding voor handyman/huismeester. Voor al deze opleidingen geldt dat deze in modules worden aangeboden. Iemand die al een schoonmaakopleiding heeft afgerond, slaat dat betreffende onderdeel over en richt zich bijvoorbeeld op de module transport of veiligheid.

De modules worden aangeboden in een combinatie van online leren, praktijkles op de werkvloer, workshops en/of groepstrainingen. Vervolgens worden de opleidingen afgesloten met een examen, een proeve van bekwaamheid of een kennistoets. Net als alle andere opleidingen en trainingen van UL-Team worden ook deze in overleg met, en naar aanleiding van de eisen en wensen van de opdrachtgevers, op maat samengesteld.

Artikel Service Management